HáromPötty

Mindfullness a gyereknevelésben (is)

2017. december 21. - HáromPötty

A Mindfulness - vagyis tudatos jelenlét manapság mindenhol szembejön az emberrel, sok-sok ezzel kapcsolatos cikk kerül a látóterünkbe minden héten, akár a közösségi médiában, akár az elektronikus vagy a nyomtatott sajtóban. De tudjuk is, hogy pontosan mit takar ez az egyre divatosabb módszer?

 mindfulness1.jpg

Én nem tudtam, de mivel úton-útfélen belebotlottam, így a nyáron, amikor bementem egy könyvesboltba, és megláttam ezt a könyvet, eléggé felkeltette az érdeklődésemet, és úgy döntöttem, hogy kipróbálom - főként a gyereknevelés terén voltam kíváncsi, hogyan is működik/működhet. (Itt szeretném leszögezni, hogy nem vagyok a téma szakértője, elolvastam ezt a könyvet, illetve pár cikket még a témában, de az itt megírtak kizárólag személyes benyomáson alapulnak.)

mindfulness.jpg

Még a nyaralás alatt olvastam el Corinne Sweet: Mindfulnesss Gyakorlatok a tudatos jelenlét eléréséhez - bárhol bármikor (HVG Könyvek, 2016) című könyvét, ez volt az, amit egy korábbi könyvajánlóban (itt) megemlítettem. A könyv egyszerű gyakorlatokat mutat be, hogy a mindennapi életünk során hogyan tudunk egy-egy szituációban arra törekedni, hogy alapból ne mindent rutinból végezzünk. Próbáljunk egy kicsit befelé, és főleg egymásra odafigyelni. A lényege, hogy a jelenben legyünk, ne rágódjunk folyamatosan a múlton, és aggódjunk a jövő miatt, hanem a most-ra koncentráljunk.

Nagyon egyszerűnek tűnik, de valójában sok gyakorlást igényel, hogy tudatosan éljük az életünk. Hiszen mindig csinálni kell valamit, vár a munka, iskola, óvoda, stb. Be kell vásárolni, rendet kell rakni, főzni, mosni kell, a gyerekeknek tanulni, különórákra járni, ide-oda rohangálni. És mivel ennyi a feladat, roppant nehéz kiszakadni ebből, és azt mondani, hogy most nem főzök semmit a hétvégén, hanem mondjuk rendelünk valamit ebédre. Mert inkább a főzésre szánt időt a gyerekekkel szeretném tölteni. Együtt játszani valamit, vagy csak meghallgatni a csacsogásukat. Nézni, ahogy elmerülnek egy-egy játékban, nézni, hogy mennyire kreatívak tudnak lenni, vagy elmenni közösen sétálni, és élvezni a napot.

mindfulness2.jpg

Megpróbáltam az olvasottakat, és az egész elméletet a saját életünkbe belevinni, és azt tapasztaltam, hogy néha nagyon jól működik, és sikerül elengednem a dolgokat, nem görcsölök rá semmire. De van, és talán most még  ez van többségben, hogy úgy érzem annyira pörgetni kéne a dolgokat, és akkor előjönnek azok a dolgok, hogy: "mi lesz ha nem sikerül....mondjuk odaérni időben az óvodába, mert megint lassan megy a felöltözés"  (semmi, 5 perc késéstől még nem dől össze a világ); vagy "hogyan kellett volna jobban csinálni valamit...". Folyamatosan noszogatom akkor is gyerekeket, ha épp nem sietünk sehova, hogy jöjjenek már, öltözzenek gyorsabban, csinálják ezt, csinálják azt, stb. Pedig ez mindannyiunknak rossz. És most itt nem arra gondolok, hogy hagyjuk a gyerekeket, hogy egész nap csináljanak, amit csak szeretnének, mert az biztosan káoszba fullad. Hanem, hogy néha csak úgy legyünk, hogy ne kelljen mindig sietni, ne kelljen mindig odafigyelni, hogy mit hogyan csinálunk meg az "elvárások miatt".

Pontosan ezért elkezdtem odafigyelni rájuk úgy is, hogy tudatosan megéljem a pillanatokat. Néha amikor játszanak (pl. homokoznak a játszótéren, vagy legóznak, rajzolnak) csak ülök és nézem őket. Vagy itthon különböző tevékenységek közben. És ilyenkor elfelejtem a sok tennivalót, a mindennapi dolgokat, és tényleg megélem a pillanatot.  

Mostanában, - vagy csak talán érzem a ünnep közeledtét -, próbálok sokkal tudatosabban erre odafigyelni, és nem belefeledkezni a napi rutinba, sokkal inkább megélni az adott tevékenységeket, és pillanatokat és elraktározni magamban azokat.  Úgy érzem elindultunk egy olyan úton, amin ha sikerül végigmenni, akkor azzal mindannyian csak nyerhetünk, úgyhogy én az elkövetkező időszakban mindenképpen erre fogok törekedni, hogy tudatosan éljünk meg minél több pillanatot az életünkben.

Javaslom, hogy az ünnepek alatt ti se törődjetek, hogy mivel nem sikerült időben elkészülni, hogy mi maradt ki, és mit lehetett volna még megcsinálni, hogy még tökéletesebb legyen az általatok elképzelt karácsony. Pont úgy jó, ahogy van, élvezzétek ki minden pillanatát, és örüljetek az együtt töltött időnek. (És persze ne csak ünnepek alatt, hanem a mindennapok során is.)

Ha tetszett a bejegyzés nyomj egy like-ot vagy oszd meg másokkal is. Kövess Facebookon, valamint Instagramon is, hogy ne maradj le semmiről. 

süti beállítások módosítása